NRD Начало
Неделя, 1 Юни 2025
Начало Творчески отражения Бюрхан Керим: Чудото е място, където човек може да пребивава, и свят, в който може да се разтвори
2979
Творчески отражения

Бюрхан Керим: Чудото е място, където човек може да пребивава, и свят, в който може да се разтвори

Думите на режисьора Бюрхан Керим в интервю са по повод премиерата на „Обикновено чудо“ от Евгений Шварц в театър „Възраждане“. Един млад мъж, някога мечок, се появява в дома на вълшебник – човек, който се е опитал да се откаже от магията, но сърцето му все още търси чудеса. По думите на Бюрхан Керим любовта е основната тема: „Но има и още – за властта, за саможертвата, родителството...

| 30 Май 2025, 17:31 ч.
Бюрхан Керим: Чудото е място, където човек може да пребивава, и свят, в който може да се разтвори
Бюрхан Керим: Чудото е място, където човек може да пребивава, и свят, в който може да се разтвори
Снимка © DFA

Чудото в нашия спектакъл е като място, където човек може да пребивава,  и като свят, в който може да се разтвори. В ежедневието има пропуквания, в които може да се досетим какъв е животът и в какво битие може да се впише... Пътят към чудото и отдалечаването от него също се оказа много интересно за проследяване.

Еврейският музей във Виена откри фотоизложба по случай 80-годишнината от края на Втората световна

Националният исторически музей (НИМ) отмени откриването на изложбата „Море, четка и дл

Художникът Йордан Трифонов подреди в Ямбол юбилейна изложба, показваща пътя му в изкуството до мо

Американската поп звезда Тейлър Суифт обяви, че е откупила правата върху първите си шест албума,

Бившият филмов продуцент Харви Уайнстийн, чието падение през 2017 г. доведе до началото на глобал

Думите на режисьора Бюрхан Керим в интервю са по повод премиерата на „Обикновено чудо“ от Евгений Шварц в театър „Възраждане“.

Един млад мъж, някога мечок, се появява в дома на вълшебник – човек, който се е опитал да се откаже от магията, но сърцето му все още търси чудеса. Там, в планинска уединеност, младежът среща принцеса. Двама души, които не искат да се влюбят, а любовта ги връхлита, без да пита. В този свят любовта не е утеха, а проклятие и спасение едновременно. Ако я приемеш – губиш всичко познато. Ако се откажеш – оставаш цял, но празен...

По думите на Бюрхан Керим любовта е основната тема: „Но има и още – за властта, за саможертвата, родителството... Страшно много теми, но всички те като че ли се събират в темата за човека, вписан в една действителност, която не се интересува от човешкото. Опозицията в този спектакъл, антагонистът, е министър-администраторът, който въвежда тоталитарна власт, в която човешкото се отхвърля. Един от основните персонажи – Мечокът, е звяр, преобразен в човек. Цялата пиеса се занимава с това той да остане човек. Това е и преносно, защото пиесата се занимава с това може ли човекът да се запази като човек, със способността да обича, с фантазията си, с това да твори морал, ценности... Може ли да се съхрани човекът в един свят, който го отхвърля и не помага, а върви въпреки него“.

„В тази пиеса нищо не е такова, каквото изглежда. Нито кралят е този крал, който ние си представяме, когато се каже крал, нито придворните... Нито това, което изглежда привидно спокойно и щастливо“, допълва актрисата Жана Рашева

В „Обикновено чудо“ сценографията и костюмите са на Никол Трендафилова. Композитор е Христо Намлиев. Участват още Ванеса Пеянкова, Георги Златарев, Георги Няголов, Жана Рашева, Ивайло Драгиев, Йордан Ръсин, Костадинка Аратлъкова, Никола Мутафов, Никол Оташлийска. Преводът е на Георги Арнаудов. Хореограф е Яница Атанасова.

Доника Митева, ученичка от Националното училище за музикално и танцово изкуство "Добрин Петков",

Cabarella – Secret Tribute Cabaret е трибют спектакъл, който надгражда поз

Всички ние имаме едни и същи родители отреди милиони години. Защо не можем да живеем свободни, бе

Документалният филм "Кой е професор Чирков?" бе излъчен днес в Европейския парламент в Брюксел.

Спектакълът „Парижки нощи“ е едно преклонение или възхвала на този чуден дар, който в

Режисьорът Бюрхан Керим и актрисата Жана Рашева в интервю за дълбочините в пиесата и тяхното преодоляване от екипа, за лекотата, с която се поднасят сериозните теми, и намирането на баланс, за интересното сценографско решение, за любовта, властта, саможертвата, родителството, прошката и чудото.

Г-н Керим, как тази пиеса стигна до Вас и с какво Ви спечели? 

- Още преди време имахме уговорка с директора на театъра Роберт Янакиев да му предлагам текстове. И, докато търсех текстове в библиотеката на НАТФИЗ, попаднах на Евгений Шварц. Бях чувал за него от представлението на Явор Гърдев – „Драконът“, което,  за съжаление, не успях да гледам, но оттам ми беше познат като име. 

Последната пиеса в сборника бе „Обикновено чудо“. Още като започнах да я чета, на десетата страница усетих, че съм свързан с този текст – заради езика, заради персонажите, които са вътре. Хем има една фантастика, която ми е много привлекателна, хем дълбочините вътре се разкриваха много сериозно. Говоря за отделни реплики, които ми казваха нещо, без дори да мога да си ги обясня в онзи миг какво точно значат. Същия ден, прочитайки цялата пиеса, разбрах, че трябва да поставя този текст и точно в този театър.

Лесно преодолими ли са оказаха тези дълбочини, за които говорите?

- Не бих казал лесно, защото като че ли, колкото повече стоим в този материал, толкова повече неща излизат. Защото това, в крайна сметка, е една приказка, и в тази приказка, освен сюжета, освен персонажите, които имат взаимоотношения и конфликти, има и много други неща – като асоциации, като съдържания, докато мислим за конкретен момент.

Например, пише, че свитата е пътувала с карети. Обаче ние имахме възможност да го не направим по друг начин, и изведнъж със сценографката се сещаме с балони. И затова решихме героите да са облечени като авиатори... Можем много да уширим възможностите и с много по-голяма фантазия да подходим към този материал, знаейки къде са упорните точки, центровете, смисловите възли и върху това, с нашата фантазия, да се разгърнем.

Жана Рашева: Няма да бъде невярно, ако кажа, че в тази пиеса нищо не е такова, каквото изглежда. Нито кралят е този крал, който ние си представяме, когато се каже крал, нито придворните... Нито това, което изглежда привидно спокойно и щастливо. Но всичко това става ясно в протежение на самото действие.

Когато човек чете за постановката, остава с впечатлението, че е нещо много тежко, сериозно и дълбоко. Когато гледа, вижда нещо съвсем леко направено, в най-хубавия смисъл. Как се постига този баланс? Търсен ли е този баланс?

- За мен това също беше много привлекателно – да се потопя в материята. В смисловия план на представлението изцяло се движим през дълбоките теми, които стоят, а реализацията е през играта. Например, разбрах, че много смешните моменти могат да служат като ефектно отчуждени. Тоест, актьорът, в тукашната реалност, е много смешен. И в същото време, неговата драма и конфликт са си дълбоки. И в цялата пиеса има една парабола, която много ясно може да се проследи. И това се изгражда не през тежката драма, а през лекотата, през играта, през фантазията... Оказва се много сладка материя – толкова, че да стоим в нея вече два месеца с всички актьори и постановъчния екип.

Интересно е сценографското решение – това бяло пространство, и как то се свързва с темите на пиесата...

- Сценографията за мен беше много интересен процес. Започнахме да я мислим преди година, заедно със сценографката. Моето усещане за тази материя, за тази приказка, е че тя трябва да се случи като фантазия във фантазията на зрителите, не толкова на сцената. И моите насоки бяха, че на сцената не трябва да има нищо. Тя трябва да е празна – никакви реквизити, никаква посуда, нищо битово. Само че, ако няма нищо, това става празната сцена на театър „Възраждане“... И оттам насетне имахме един много дълъг път, в който да стигнем до основното решение в бяло. Сцената да се окаже като един остров, в който се случват всичките неща. Всъщност, това ни е, може би, осмото решение, но мисля, че много добре се получи. 

Относно темите, основната е любовта, но има и още – за властта, за саможертвата, родителството... Страшно много теми, но всички те като че ли се събират в темата за човека, вписан в една действителност, която не се интересува от човешкото. Опозицията в този спектакъл, антагонистът, е министър-администраторът, който в трето действие въвежда тоталитарна власт, в която човешкото се отхвърля. Освен това, един от основните персонажи – Мечокът, е звяр, преобразен в човек. Цялата пиеса се занимава с това той да остане човек. Това е и преносно, защото пиесата се занимава с това може ли човекът да се запази като човек, със способността да обича, с фантазията си, с това да твори морал, ценности... Може ли да се съхрани човекът в един свят, който го отхвърля и не помага, а върви въпреки него.

Жана Рашева: Любовта е основна тема и тя минава през моята героиня разтърсващо. Но има и много други важни теми. Например, нещо, което е важно за моята героиня, е за прошката. Когато срещнеш своята предишна любов – тази, която ти е липсвала цял живот и знаеш, че си се разделил с нея, заради собствената си глупост и лош характер, е много важно след такъв огромен период от време да можеш да простиш – и на себе си, и на човека отсреща.  Ако искаш да има някакво бъдеще в това, и ако въобще си помъдрял от целия този минал живот...

А къде остава чудото?

- Чудото като тема също е нещо много голямо, като един механизъм, който прави невъзможното да стане възможно и да разреши неразрешим проблем.

Чудото в нашия спектакъл е като място, където човек може да пребивава, като свят, в който може да се разтвори. В ежедневието на спектакъла има едни пропуквания, в които човек може да се досети какъв може да е животът и в какво битие може да се впише... Пътят към чудото и отдалечаването от чудото също се оказа много интересно за проследяване.

Автор – Даниел ДимитровОператори – Борислав Бориславов, Даниел ДимитровМонтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Проф. д-р Звиад Долидзе: Много обичам българите, в България се чувствам у дома
Много обичам българите, в България се чувствам у дома, каза в интервю филмовият историк и критик от Грузия проф. д-р Звиад Долидзе, който е член на международното жури на дванадесе ...
„Златната липа“ увенчава Павел Поппандов: 100 роли, една отдаденост и пълна зала
Публиката ми дава живот, публиката ми дава здраве. Тя е панацеята и универсалното лекарство, което лекува всички болки. Най-вече духа. Това каза в интервю носителят на тазгодишната ...
"На хубавия син Дунав" полетя в космоса за 200-годишнината от рождението на композитора Йохан Щраус
"На хубавия син Дунав" полетя в космоса по повод 200-годишнината от рождението на австрийския композитор Йохан Щраус, предаде АФП. Прочутият валс бе изпълнен в събота вечерта от В ...
Актьорът Павел Поппандов получи специалната награда за цялостен принос на кинофестивала "Златната липа"
Павел Поппандов получи специалната награда за цялостен принос на дванадесетото издание на Международния кинофестивал за ново европейско кино „Златната липа“ 2025 в Стар ...
Поставиха началото на осемнадесетото издание на Хорови празници „Янко Мустаков“
Поставиха началото на осемнадесетото издание на Хорови празници „Янко Мустаков“ в Свищов. Те се организират от Община Свищов и Първо българско народно читалище „ ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Ели Скорчева: „Златната липа“ е сред най-добре организираните български фестивали
Очаквам кинофестивалът за ново европейско кино „Златната липа“ да расте, не като обем, а като авторитет и като значение. Не само за България, за Европа и за света. Тов ...
Каталин Молдовай: Киното помага за изграждане на мостове
За мен киното днес помага за изграждане на мостове. В нашия разделен и разединен свят, общуването и комуникацията са по-важни от когато и да било. Това каза в интервю унгарско-рум ...
Киното е част от моя живот още от най-ранната ми детска възраст, каза германският режисьор и музикант д-р Клаус Льозер
Киното е част от моя живот още от най-ранната ми детска възраст. Това каза в интервю германският автор, режисьор и музикант д-р Клаус Льозер, който е член на журито на 12-ото издан ...
Проф. д-р Звиад Долидзе: Много обичам българите, в България се чувствам у дома
Много обичам българите, в България се чувствам у дома, каза в интервю филмовият историк и критик от Грузия проф. д-р Звиад Долидзе, който е член на международното жури на дванадесе ...
Мадуродам под обектива: Gissen ни води в „градчето на чудесата“ с 50 000 светлини
Българският творец Живко Тенев-Gissen представя над 90 снимки на "най-малкия град" в света - Мадуродам, Нидерландия, във фотоизложбата „Малката земя". Експозицията може да бъ ...
Тикер в 20:00 ч.
Очаквам кинофестивалът за ново европейско кино „Златната липа“ да ра ...
Начало Творчески отражения
2979
Творчески отражения

Бюрхан Керим: Чудото е място, където човек може да пребивава, и свят, в който може да се разтвори

Думите на режисьора Бюрхан Керим в интервю са по повод премиерата на „Обикновено чудо“ от Евгений Шварц в театър „Възраждане“. Един млад мъж, някога мечок, се появява в дома на вълшебник – човек, който се е опитал да се откаже от магията, но сърцето му все още търси чудеса. По думите на Бюрхан Керим любовта е основната тема: „Но има и още – за властта, за саможертвата, родителството...

| 30 Май 2025, 17:31 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Бюрхан Керим: Чудото е място, където човек може да пребивава, и свят, в който може да се разтвори
Бюрхан Керим: Чудото е място, където човек може да пребивава, и свят, в който може да се разтвори
Снимка © DFA

Чудото в нашия спектакъл е като място, където човек може да пребивава,  и като свят, в който може да се разтвори. В ежедневието има пропуквания, в които може да се досетим какъв е животът и в какво битие може да се впише... Пътят към чудото и отдалечаването от него също се оказа много интересно за проследяване.

Думите на режисьора Бюрхан Керим в интервю са по повод премиерата на „Обикновено чудо“ от Евгений Шварц в театър „Възраждане“.

Един млад мъж, някога мечок, се появява в дома на вълшебник – човек, който се е опитал да се откаже от магията, но сърцето му все още търси чудеса. Там, в планинска уединеност, младежът среща принцеса. Двама души, които не искат да се влюбят, а любовта ги връхлита, без да пита. В този свят любовта не е утеха, а проклятие и спасение едновременно. Ако я приемеш – губиш всичко познато. Ако се откажеш – оставаш цял, но празен...

По думите на Бюрхан Керим любовта е основната тема: „Но има и още – за властта, за саможертвата, родителството... Страшно много теми, но всички те като че ли се събират в темата за човека, вписан в една действителност, която не се интересува от човешкото. Опозицията в този спектакъл, антагонистът, е министър-администраторът, който въвежда тоталитарна власт, в която човешкото се отхвърля. Един от основните персонажи – Мечокът, е звяр, преобразен в човек. Цялата пиеса се занимава с това той да остане човек. Това е и преносно, защото пиесата се занимава с това може ли човекът да се запази като човек, със способността да обича, с фантазията си, с това да твори морал, ценности... Може ли да се съхрани човекът в един свят, който го отхвърля и не помага, а върви въпреки него“.

„В тази пиеса нищо не е такова, каквото изглежда. Нито кралят е този крал, който ние си представяме, когато се каже крал, нито придворните... Нито това, което изглежда привидно спокойно и щастливо“, допълва актрисата Жана Рашева

В „Обикновено чудо“ сценографията и костюмите са на Никол Трендафилова. Композитор е Христо Намлиев. Участват още Ванеса Пеянкова, Георги Златарев, Георги Няголов, Жана Рашева, Ивайло Драгиев, Йордан Ръсин, Костадинка Аратлъкова, Никола Мутафов, Никол Оташлийска. Преводът е на Георги Арнаудов. Хореограф е Яница Атанасова.

Режисьорът Бюрхан Керим и актрисата Жана Рашева в интервю за дълбочините в пиесата и тяхното преодоляване от екипа, за лекотата, с която се поднасят сериозните теми, и намирането на баланс, за интересното сценографско решение, за любовта, властта, саможертвата, родителството, прошката и чудото.

Г-н Керим, как тази пиеса стигна до Вас и с какво Ви спечели? 

- Още преди време имахме уговорка с директора на театъра Роберт Янакиев да му предлагам текстове. И, докато търсех текстове в библиотеката на НАТФИЗ, попаднах на Евгений Шварц. Бях чувал за него от представлението на Явор Гърдев – „Драконът“, което,  за съжаление, не успях да гледам, но оттам ми беше познат като име. 

Последната пиеса в сборника бе „Обикновено чудо“. Още като започнах да я чета, на десетата страница усетих, че съм свързан с този текст – заради езика, заради персонажите, които са вътре. Хем има една фантастика, която ми е много привлекателна, хем дълбочините вътре се разкриваха много сериозно. Говоря за отделни реплики, които ми казваха нещо, без дори да мога да си ги обясня в онзи миг какво точно значат. Същия ден, прочитайки цялата пиеса, разбрах, че трябва да поставя този текст и точно в този театър.

Лесно преодолими ли са оказаха тези дълбочини, за които говорите?

- Не бих казал лесно, защото като че ли, колкото повече стоим в този материал, толкова повече неща излизат. Защото това, в крайна сметка, е една приказка, и в тази приказка, освен сюжета, освен персонажите, които имат взаимоотношения и конфликти, има и много други неща – като асоциации, като съдържания, докато мислим за конкретен момент.

Например, пише, че свитата е пътувала с карети. Обаче ние имахме възможност да го не направим по друг начин, и изведнъж със сценографката се сещаме с балони. И затова решихме героите да са облечени като авиатори... Можем много да уширим възможностите и с много по-голяма фантазия да подходим към този материал, знаейки къде са упорните точки, центровете, смисловите възли и върху това, с нашата фантазия, да се разгърнем.

Жана Рашева: Няма да бъде невярно, ако кажа, че в тази пиеса нищо не е такова, каквото изглежда. Нито кралят е този крал, който ние си представяме, когато се каже крал, нито придворните... Нито това, което изглежда привидно спокойно и щастливо. Но всичко това става ясно в протежение на самото действие.

Когато човек чете за постановката, остава с впечатлението, че е нещо много тежко, сериозно и дълбоко. Когато гледа, вижда нещо съвсем леко направено, в най-хубавия смисъл. Как се постига този баланс? Търсен ли е този баланс?

- За мен това също беше много привлекателно – да се потопя в материята. В смисловия план на представлението изцяло се движим през дълбоките теми, които стоят, а реализацията е през играта. Например, разбрах, че много смешните моменти могат да служат като ефектно отчуждени. Тоест, актьорът, в тукашната реалност, е много смешен. И в същото време, неговата драма и конфликт са си дълбоки. И в цялата пиеса има една парабола, която много ясно може да се проследи. И това се изгражда не през тежката драма, а през лекотата, през играта, през фантазията... Оказва се много сладка материя – толкова, че да стоим в нея вече два месеца с всички актьори и постановъчния екип.

Интересно е сценографското решение – това бяло пространство, и как то се свързва с темите на пиесата...

- Сценографията за мен беше много интересен процес. Започнахме да я мислим преди година, заедно със сценографката. Моето усещане за тази материя, за тази приказка, е че тя трябва да се случи като фантазия във фантазията на зрителите, не толкова на сцената. И моите насоки бяха, че на сцената не трябва да има нищо. Тя трябва да е празна – никакви реквизити, никаква посуда, нищо битово. Само че, ако няма нищо, това става празната сцена на театър „Възраждане“... И оттам насетне имахме един много дълъг път, в който да стигнем до основното решение в бяло. Сцената да се окаже като един остров, в който се случват всичките неща. Всъщност, това ни е, може би, осмото решение, но мисля, че много добре се получи. 

Относно темите, основната е любовта, но има и още – за властта, за саможертвата, родителството... Страшно много теми, но всички те като че ли се събират в темата за човека, вписан в една действителност, която не се интересува от човешкото. Опозицията в този спектакъл, антагонистът, е министър-администраторът, който в трето действие въвежда тоталитарна власт, в която човешкото се отхвърля. Освен това, един от основните персонажи – Мечокът, е звяр, преобразен в човек. Цялата пиеса се занимава с това той да остане човек. Това е и преносно, защото пиесата се занимава с това може ли човекът да се запази като човек, със способността да обича, с фантазията си, с това да твори морал, ценности... Може ли да се съхрани човекът в един свят, който го отхвърля и не помага, а върви въпреки него.

Жана Рашева: Любовта е основна тема и тя минава през моята героиня разтърсващо. Но има и много други важни теми. Например, нещо, което е важно за моята героиня, е за прошката. Когато срещнеш своята предишна любов – тази, която ти е липсвала цял живот и знаеш, че си се разделил с нея, заради собствената си глупост и лош характер, е много важно след такъв огромен период от време да можеш да простиш – и на себе си, и на човека отсреща.  Ако искаш да има някакво бъдеще в това, и ако въобще си помъдрял от целия този минал живот...

А къде остава чудото?

- Чудото като тема също е нещо много голямо, като един механизъм, който прави невъзможното да стане възможно и да разреши неразрешим проблем.

Чудото в нашия спектакъл е като място, където човек може да пребивава, като свят, в който може да се разтвори. В ежедневието на спектакъла има едни пропуквания, в които човек може да се досети какъв може да е животът и в какво битие може да се впише... Пътят към чудото и отдалечаването от чудото също се оказа много интересно за проследяване.

Автор – Даниел ДимитровОператори – Борислав Бориславов, Даниел ДимитровМонтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Проф. д-р Звиад Долидзе: Много обичам българите, в България се чувствам у дома
„Златната липа“ увенчава Павел Поппандов: 100 роли, една отдаденост и пълна зала
"На хубавия син Дунав" полетя в космоса за 200-годишнината от рождението на композитора Йохан Щраус
Актьорът Павел Поппандов получи специалната награда за цялостен принос на кинофестивала "Златната липа"
Поставиха началото на осемнадесетото издание на Хорови празници „Янко Мустаков“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Ели Скорчева: „Златната липа“ е сред най-добре организираните български фестивали
Под прожектора
Каталин Молдовай: Киното помага за изграждане на мостове
Тонът на времето
Киното е част от моя живот още от най-ранната ми детска възраст, каза германският режисьор и музикант д-р Клаус Льозер
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.